Dieta rozdzielna

dietarozdzielna

Dieta rozdzielna nazywana jest również dietą niełączenia lub dietą dr Haya, od osoby która ją opracowała. Główna teza tej diety stanowi o niełączenia węglowodanów i białek podczas tego samego posiłku. Wg teorii założyciela, za trawienie obu tych składników odpowiadają inne enzymy. Nie mogą one być jednocześnie produkowane w wystarczających ilościach, dlatego prowadzi to do niewystarczającego trawienia i odkładania tkanki tłuszczowej w organizmie.

Dieta rozdzielna jest nie tyle dietą odchudzającą, ile podstawowym stylem zdrowego odżywiania się, który może być stosowany przez każdego z nas. Posiłki przygotowywane zgodnie z tą dietą są znacznie mniej kaloryczne i łatwiej przyswajalne dla organizmu. W diecie niełączenia można wyróżnić trzy podstawowe grupy produktów:

  1. Białko – mięsa poza surowymi, ryby, owoce morza, jaj bez smażonych i gotowanych, a także soja i mleko niepasteryzowane.
  1. Węglowodany – pieczywa, makarony, kasze, a także owoce, rodzynki i ziemniaki.
  1. Produkty obojętne – tłuszcze takie jak oleje roślinne i masła, warzywa, zioła, nabiał, czosnek, grzyby.

Produktów z grupy 1 i 2 nie można ze sobą łączyć, natomiast można to robić z produktami 1 i 3 oraz 2 oraz 3.

W diecie rozdzielnej należy wyeliminować wszelkie cukry, jedzenie typu fast food, a także pieczywo pszenne, wędliny, mięso czerwone, słodycze, alkohol i bardzo mocne kawy i herbaty.

Dla kogo dieta dr Haya?

Jak już wspomnieliśmy na początku, dieta rozdzielna może być stosowana przez każdego. Jednak szczególnie zalecą się ją osobom cierpiącym na choroby nerek, a także mającym problem z układem krążenia. Dieta niełączenia korzystnie również działa na cały układ pokarmowy, przyczynia się do redukcji stresu i przyczynia się do poprawy metabolizmu.

0